Dipartimento di Scienze Aziendali e Giuridiche - Tesi di Dottorato
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Questa collezione raccoglie le Tesi di Dottorato afferenti al Dipartimento di Scienze Aziendali e Giuridiche dell'Università della Calabria.
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Item The relationship between independent minority directors and related party transaction disclosure(Università della Calabria, 2021) Cappellieri, FrancescaThe thesis investigates the role minority shareholders' representation plays on detrimental and abusive Related party transactions (RPT) in Italy. The purpose is to analyse the impact that the slate-vote system can exercise on the fairness of the RPT procedure and the transparency of its disclosure. The role of RPT is central in the literature debate, also considering conceptual difficulties in defining and measuring its consequences. Mainly, academic research has been interested in the potential economic and social impacts of these peculiar transactions.Item CSR e performance delle imprese energetiche italiane(2017) Aura, Caterina; Rubino, Franco ErnestoIl presente elaborato mira a focalizzarsi sullo studio della Responsabilità Sociale dell’Impresa, spesso abbreviata con l’acronimo "CSR" (Corporate Social Responsibility), che nella sua accezione più ampia vuole integrare istanze sociali e ambientali nella più generale gestione aziendale. L’interesse per questo argomento è cresciuto e si sta ampliando sempre più per il fatto che, comportarsi in maniera socialmente responsabile, almeno per le grandi aziende, dal 2017 diventerà obbligatorio. L’UE introdurrà inoltre meccanismi premianti per quelle aziende che, pur non essendo direttamente interessate, accoglieranno volontariamente la sfida Nello specifico del lavoro la Rsi quindi viene dapprima valutata e intesa come leva strategica del management aziendale e successivamente, viene analizzata la rilevanza e l’impatto economico che tale impostazione può esercitare sull’azienda. In particolare il lavoro si sviluppa su 3 capitoli. Nel primo capitolo vengono descritte le origini della CSR, il quadro di riferimento storico, le critiche, i punti di contatto con la teoria degli stakeholder, per poi passare alla definizione del concetto di "rendicontazione sociale". Nei contenuti del secondo e terzo capitolo sono discussi gli approcci e gli strumenti alla Rsi; viene costruito e descritto un modello di business case su un campione di aziende Italiane quotate del settore dell’energia elettrica, per valutare l’influenza della Rsi sulle performance d’impresa. Tale modello viene poi, analizzato per vedere se sia possibile o meno allargarlo per lo studio di tutte le imprese che operano in quel settore, ovvero se sia possibile arrivare ad un modello interpretativo generale che valga al di là del singolo caso. Se si leggono i precedenti lavori sull’argomento, ci si rende conto che, sono stati fatti molti tentativi di studio sulla relazione tra "CSR e performance d'impresa", con riferimento a situazioni di contesto per singole imprese, ma sono pochi i casi di in cui si è cercato di costruire un modello che avesse una valenza generale per tutto il settore delle imprese esaminate. Infine vengono illustrati e descritti, l’analisi del modello, i relativi risultati e la verifica delle ipotesi fino ad arrivare alle conclusioni, contenute nel quarto ed ultimo capitolo, corredato da riflessioni e critiche, illustrandone i possibili sviluppi futuri. La scelta di studiare ed approfondire questa tematica è dettata dal fatto che, oggi l’attenzione alla CSR è talmente diffusa che, conformarsi ad essa, è diventata per le imprese praticamente una necessità, se esse vogliono fornire un’immagine positiva della loro attività agli occhi dei 5 consumatori, degli investitori e, più in generale, dell'ambiente in cui l’azienda produce e vende: solo così si possono raggiungere migliori livelli di performance. I contributi offerti da E. R. Freeman (Stakeholder Theory), A. B. Carroll (Piramide di Carroll) e M. Porter (La catena del valore sociale), hanno determinato il passaggio decisivo verso una sistematizzazione del concetto di CSR, superando i paradigmi del pensiero liberale di Adam Smith e della Shareholder Theory di Friedman.(Troise F., 2013). La massimizzazione del profitto quindi non rappresenta più per l’azienda l’unico scopo o fine indiscusso come sostenuto nel tempi dalle teorie neoclassiche. Si viene profilando allora nel sistema economico e sociale un nuovo modo di fare e dare vita all’impresa; un modo in cui la necessità di integrare le questioni etiche, sociali ed ambientali all’interno della strategia aziendale rappresenta l’aspetto chiave oltre che della moderna economia, anche del resto del mondo.Item Cognitive and behavioral reactions of consumers to human density: the moderating role of social factors(2019) Cardamone, Ernesto; Miceli, GaetanoHuman density is a crucial factor in several market contexts and in the last forty years marketing researchers have investigated its effects on various consumer reactions, such as satisfaction and choices. However, consumer behavior researchers disagree upon whether human density affects negatively or positively consumer reactions. At the current state-of-art, the roles of social factors (the relationship with the other customers in the crowd) received little attention. Previous research indeed ignored, in most of the cases, the multifaceted nature of the crowding phenomenon. Across three essays, I investigated the moderating role of social factors in the relationships between human density and cognitive and behavioral ractions, such as willingness to stay and vice-virtue choices (essay 1), repurchase behavior (essay 2), and calories intake (essay 3). This research contributes to the crowding literature by demonstrating that it is necessary to consider social factors in the analysis of the effects of human density. In all the proposed studies, the emerged pattern suggests that the composition of the crowd, considering social group identity or similarity, leads to different effects of human density on consumer reactions.La densità umana è un fattore cruciale in numerosi contesti di mercato e negli ultimi quaranta anni numerosi ricercatori di marketing hanno investigato i suoi effetti su varie reazioni dei consumatori, quali soddisfazioni e scelte. Tuttavia, i ricercatori di consumer behavior non concordano se la densità umana influenzi negativamente o positivamente le reazioni dei consumatori. Allo stato dell’arte attuale, il ruolo dei fattori sociali (la relazione con gli altri consumatori nella folla) ha ricevuto scarsa attenzione. La ricerca precedente infatti ha ignorato, in molti casi, la natura multiforme del fenomeno affollamento. Attraverso tre essay, ho analizzato il ruolo di moderazione dei fattori sociali nella relazione tra densità umana e reazioni cognitive e comportamentali, come la willingness to stay e le scelte tra prodotti vice-virtue (essay 1), i comportamenti di riacquisto (essay 2), e il consumo calorico (essay 3). Questa ricerca contribuisce alla letteratura sull’affollamento dimostrando che è necessario consideratore i fattori sociali nell’analisi degli effetti della densità umana. In tutti gli studi proposti, emerge un pattern indicante che la composizione della folla, considerando i gruppi sociali di appartenenza o la similarità con gli altri, porta a effetti differenti della densità umana sulle reazioni dei consumatori.Item Corporate governance e gender diversity in Italia(2018) Aura, Francesca; Rubino, Franco ErnestoItem Internal and external determinants of corporate failure(2018) Arcuri, Giuseppe; Costanzo, Giuseppina DamianaStarting from a series of financial ratios analysis, I build up two indices which take into account both the firm’s debt level and its sustainability. The construction of a Composite Indebtedness index, based on an original use of Robust Principal Component Analysis for skewed data, allows to classify firms according to their indebtedness degree and nature. This is a first tool to evaluate firms’ financial health. Secondly, a model aimed at investigating if and to what extent the proposed indices are able to correctly predict firms’ financial bankruptcy probabilities is proposed. The econometric results are compared with those of the popular Altman Z-score for different lengths of the reference period. The empirical evidence would suggest a good performance of the proposed Composite Indebtedness index which, therefore, could also be used as an early warning signal of bankruptcy.This chapter investigates the role of local context, with regard to the effect of local financial development and banking concentration, on a new firm’s probability of bankruptcy. The empirical setting is based on the Logit Multilevel Model that better allows the treatment of data referring to different levels of aggregation (firm and local variables) applied to new firms located in Italian provinces. I find that a higher level of financial development in a province decreases the likelihood of a new firm’s bankruptcy. This result is robust considering a 2SLS regression in which I use instruments for the local financial development and for the concentration of bank branches. In addition, the estimations suggest that the effect of local financial development and bank concentration is shaped by size. Local financial development is particularly significant for small start-ups, which traditionally suffer from great difficulty in accessing credit, whereas local banking concentration reduces the probability of bankruptcy for large, new firms.The purpose of this research is to study the role of spatial agglomeration economies as drivers of firm’s exit in France over the period 2009-2013 with a focus on two regional variables: local financial development and local specialisation. I apply spatial econometric techniques (Spatial Dynamic Panel data and Spatial GMM) to consider the spatial dependence in firm’s exit. I show that the firm’s exit is characterized by positive spatial autocorrelation, so that locations with high exit rates tend to be surrounded by similar ones. In addition, the results suggest that a higher local financial development reduces the exit rate of a department whereas local specialisation seems not to exert any effect.Item The impact of sovereign credit rating changes on the european financial system(2018) Gallo, Raffaele; Mazzuca, MariaWe aim to assess the impact of sovereign credit rating changes on the European financial system. In particular, we analyze the impact of a sovereign rating change on: the sovereign CDS market, the cost of syndicated loans, and the activity of domestic banks. In the first chapter, we analyze the impact and the spillover effect of a sovereign rating announcement on the euro area CDS market. We show that downgrades and upgrades considerably affect financial markets. The relevance of the impact is due to the introduction of “new” information after a rating change announcement and to the role of rating in the current financial regulation. Conversely, the CDS market does not seem to react significantly to rating warning (outlook and review) announcements. Furthermore, we find evidence of a spillover effect only after a downgrade announcement. In the second chapter, we analyze the impact of sovereign rating changes on European corporate loan spreads. We demonstrate that sovereign downgrades lead to significant increases in the spread of loans to domestic firms. We find evidence that the negative effects of a sovereign downgrade are widespread across all firms, also unrated. A relevant part of this impact depends on the reliance of financial regulation on credit ratings (certification effect), which reduces also loan size and leads to additional burdens for investment grade firms. Instead, we do not find evidence of a significant impact generated by an upgrade. In the third chapter, we verify the effects of sovereign rating revisions on the activity of European banks, in terms of their regulatory capital ratio, profitability, liquidity, and lending supply. First, we find that a sovereign downgrade has a IV significant impact, primarily on capital ratios and lending supply. In contrast, upgrades do not have a significant impact, indicating an asymmetric effect of sovereign rating changes. Second, we find that three transmission channels (assets channel, funding channel, and rating channel) explain a relevant part of the impact of a sovereign downgrade. Finally, we find strong evidence that the ratingbased regulation affects all measures of the activity of domestic banks, causing negative externalities for financial institutions.Item La gestione del patrimonio culturale: un'analisi empirica dell'approccio italiano alla valorizzazione(2017) Renda, Annarita; Ferrari, Sonia; Trimarchi, MicheleItem The judicial cooperation in criminal matters in the european union: the discipline of the european arrest warrant(2013) Sorcale, Gaetano; Fragola, Massimo; Blesa Aledo, Pablo S.Item Le unioni civili tra persone dello stesso sesso(2015) Russo, Vittorio; Lasso, AnnaItem L'interesse energetico tra logiche di mercato e nuove forme di intervento pubblico(2015) Befani, Guido; Pappano, Danilo